Sparrissoppa

Ica hade bra pris på sparris i veckan, så jag bestämde mig för att göra sparrissoppa till middag idag. Per Moberg gör mycket god mat därför utgick jag från hans recept. Det vart en väldigt god soppa, så jag tänkte dela med mig av den! :)
 
4 port.
500 g grön sparris
4 st scharlottenlökar
5 dl matlagningsgrädde
5 dl kycklingbuljong
1 dl vitt vin
örtsalt
1 pkt bacon
 
1. Bryt av den sista delen av sparrisen och skär den i mindre bitar. Koka dem i lättsaltat vatten i 2-3 minuter. Häll bort vattnet.
2. Skala och hacka löken och fräs den lite i en kastrull. Tillsätt vinet, buljongen och grädden och koka upp.
3. Lägg i sparrisen och låt koka 10 minuter. 
4. Klipp baconen i mindre bitar och knaperstek.
5. Mixa soppan och smaka av med örtsalt.
Servera med bacon och bröd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0