Middag och glad 22-åring! :)

Nu är man mätt och belåten! Vi har haft våran varannan-veckas-middag ikväll med kära vänner. Paulina och Fredrik bjöd på Per Mobergs lasagne och den smakade gudomligt! :) Jag kommer gärna över och äter den fler gånger. Nu blir det att borsta tänderna och lägga sig i sängen så att man orkar upp till jobbet imorgon. Jag som brukar ta helg på torsdagar får inte det den här veckan - jag ska tillbaka till mitt gamla jobb och ta ett pass, så det ska bli roligt! :)

Min kära vän Emelie fyller 22 år idag, så jag ringde henne nu ikväll för att gratta henne! Gud vad jag saknar den kvinnan! Det kändes bra och roligt att få höra hennes röst, men samtidigt lite sorgligt att vi inte ses varje dag längre! :) Men jag kommer snart upp och hälsar på dig uppe i Luleå! PUSS PÅ DIG! <3

Me and my bejb! :)

Korvgrillning och tapetsering

Helgen har varit väldigt bra och nu är vi inne på en ny vecka! :) Fredagen gick åt av att bara ta de lugnt och njuta av ledigheten. På lördagen var det så himla fint väder så vi ringde mamma och Kjelle och frågade om vi skulle hitta på något. Vi bestämde oss för att åka till Kjelles stuga för att grilla korv och njuta av solen! :) Vi var där över dagen och hade det bara bra och på kvällen bjöd vi in oss på älgstek hos dom också! :) Vi var alla lite trötta och möra efter att ha varit ute i solen hela dagen, så det vart en ganska tidig kväll för oss! På söndagen kom Kjell-Ivan upp och hjälpte oss med tapetseringen av hallen, så nu är det äntligen klart! :) Det enda vi ska fixa nu är en dörrmatta och den måste vi in till Umeå och köpa, så vi får se när vi får tid för det! :) Det kommer upp bilder på hallen sen!

Äntligen har fredagen anlänt och dags att njuta!

För många är det helg idag, men det får jag redan på torsdag! :) det är ganska skönt att vara ledig en dag i veckan och när det då är fredag får man långhelg! :) Jag har ägnat dagen åt att städa hela lägenheten, tvätta, handlat, åkt till återvinningscentralen och sånt roligt. Men det känns himla bra att ha en städad och gott luktande lägenhet! :) Vi har som alltid haft tacokväll, eller de flesta fredagar äter vi någon form av tacos. Ikväll vart det vanlig tacos och imorgon till lunch blir det nog nachotallrik. Vi njuter av fredagen med ett glas rött också! :)

Ge mig värme och gärna en utomlandsresa!

Jag vill så gärna åka utomlands! Vi har äntligen fått lite sol de senaste två dagarna och de tackar jag för, men jag vill ha värme också! :) Jag brukar drömma mig tillbaka och kolla på bilderna från våra senaste resor, men jag vill ju ha de på riktigt. Samuel och jag har pratat om att vi skulle ha åkt på en resa innan sommaren och det skulle vara så härligt! :) När jag kollar på bilderna från våran senaste resa som vi gjorde med hela familjen vill jag åka med dom igen. Vi hade två riktigt roliga och bra veckor i Turkiet och det skulle jag så gärna göra om. Jag tror dock att det bara blir jag och Samuel som åker nästa gång -  vi hade det så bra sist! :)

Bilden är tagen i Side förra året då vi var utomlands med familjen! :)
Våran strand på Mallorca när vi åkte med Cristel & Isac! :)
Första gången Samuel och jag var utomlands tillsammans, 2006! :)

Sparrissoppa

Ica hade bra pris på sparris i veckan, så jag bestämde mig för att göra sparrissoppa till middag idag. Per Moberg gör mycket god mat därför utgick jag från hans recept. Det vart en väldigt god soppa, så jag tänkte dela med mig av den! :)

4 port.
500 g grön sparris
4 st scharlottenlökar
5 dl matlagningsgrädde
5 dl kycklingbuljong
1 dl vitt vin
örtsalt
1 pkt bacon

1. Bryt av den sista delen av sparrisen och skär den i mindre bitar. Koka dem i lättsaltat vatten i 2-3 minuter. Häll bort vattnet.
2. Skala och hacka löken och fräs den lite i en kastrull. Tillsätt vinet, buljongen och grädden och koka upp.
3. Lägg i sparrisen och låt koka 10 minuter.
4. Klipp baconen i mindre bitar och knaperstek.
5. Mixa soppan och smaka av med örtsalt.
Servera med bacon och bröd!

Lördag idag!

Hoppas alla får en trevlig lördag! :)

två veckor!

Så vad har då hänt de senaste två veckorna i mitt liv!?
¤ Vi har började tepetsera om i hallen, men eftersom det inte gick som vi ville ska det göras om. Vi måste bara köpa en ny tapet och vi har svårt för att bestämma oss. :)
¤ Vi har hunnit med att äta lördags-middag hemma hos mamma och Kjell-ivan och sedan en film på kvällskvisten! :)
¤ Jag har fått förlängt jobb, så jag jobbar på! :)
¤ Samuel har fyllt år, så jag, Tina, Johan, Paulina och Fredrik firade han med grillat, öl och hotellet! :)
¤ Linda och barnen har varit här och hälsat på. Vi hann med shopping, spela lotto, dega med degen, bada, kolla film, sova över och massa annat skoj! :)
¤ Jag och Samuel har legat i soffläge eftersom vi varit sjuka!

Nu är det fredag och det har jag firat med ett glas rött så nu blir det att slappna av i soffan! :)

I´m back!

Jag skyller mitt dåliga skrivande på att jag varit sjuk! När jag förra veckan äntligen blivit frisk blev jag i söndags sjuk igen. Detta har resulterat i att jag kommit hem från jobbet, ätit och sedan somnat vid 8-tiden. I onsdags vart jag hemskickad från jobbet och har nu varit hemma i två dagar för att kurera mig. Idag känns det mycket bättre, hostan, snoret och febern är borta. De senaste dagarna har spenderats i soffan med serier, korsord och glass! :) nu är jag förhoppningsvis tillbaka! :)

Riktigt kall mjölk och nybakta bullar!

usch, vad jag är trött! Jag öppnade förskolan imorse och klev upp klockan 5. Jag kan tycka att det är lite väl tidigt, men det är nog bara att vänja sig. Det sägs att arbetslivet är så! :)
Jag har några inlägg som ligger på lager och väntar på att få skrivas. Det får dock bli en annan dag, då jag har mer energi kvar efter jobbet. Barnen tar kål på mig, så jag är redo för sängen nu! :) Jag har ändå hunnit med att bakat bullar idag, så det betyder bullar med kall mjölk ikväll - lycka! :)

Ett långt inlägg om en buss-situation!

Åh, vilket rappel det ska vara att köpa sig ett busskort. Nu när jag börjat jobba i Vännäsby skulle jag köpa mig ett busskort så att jag tar mig dit på morgonen och promenerar hem på eftermiddagen. Hemma hade jag ett gamalt busskort liggandes men eftersom dom bytt bussbolag sedan de användes sist tog jag med mig de till bussen en morgon och frågade.

Jag: Hej! Går detta busskort att använda och fylla på?
Busschauffören: Ja.
Busschauffören tog kortet ur handen på mig och börjar knappa. Jag började bli lite fundersam när han inte frågade vart jag skulle någonstans eller hur gammal jag var.
Jag: Jag vill då ha 10 resor till Vännäsby, ungdom.
Busschauffören: Nu har du gjort så här. Du skulle sagt till tidigare!
Jag: Eh, aha?
Busschauffören: Så nu har du betalt.
Sedan slängde han i princip kortet och kvittot på mig. Jag vart så chockad att jag var nära på att börja gråta! Visst han måste få ha en dålig dag, men han var så fruktansvärt otrevlig! När jag lugnat mig efter en dag på jobbet kollar jag på kvittot och ser att jag fått 10 resor för barn till Umeå. Använder jag detta kort och det kommer en kontroll får jag ju böta och de hade jag inte tänkt göra. Så jag ringer KR och berättar hur otrevlig busschauffören var mot mig och frågar vad vi ska göra nu.

KR: Du måste åka in till Umeå busstation och rätta till det där.
Jag: Okej, men jag har inte vägarna förbi Umeå. Jag bor i Vännäs och jobbar i Vännäsby.
KR: Aa, men det är de ända sättet. Busschauffören kan bara ändra biljetten på bussen imon 5 minuter.
Jag: Ja, fast då han visste att det var fel gjorde han ju inget?
KR: Ne, det kan hända att han inte vet hur man gör. Vi måste kolla upp detta.
Jag: Ja, det kan underlätta. Men eftersom han gjorde fel och inte gjorde något åt det, betalar ni min bussresa fram och tillbaka till Umeå?
KR: Alltså det är väldigt omständigt. Då måste vi prata med busschauffören om vilken tid och så och det blir jobbigt.
Jag: Ja, men jag kollar vilken dag och tid jag kan och så ringer jag och meddelar er. Då har ni tid att prata med busschauffören.
KR: Eh, aa.
Jag: Bra. Då hörs vi!
När vi lagt på tänkte jag bara att när jag väl ringer upp om dag och tid kommer killen säga "Jag lovade ingenting om att åka gratis!". Igår ringde jag och fick prata med tjejen som är chef och som jag egentligen skulle ha pratat med från början. Jag berättade allt för henne och hon var hur trevlig som helst. Jag skulle absolut få åka gratis, hon frågade om jag inte skulle stanna lite extra på stan när jag väl var inne, "Rätt var det är så vill du äta lunch i stan också!", sa hon. Hon önskade mig en trevlig helg och en bra dag på stan.
Idag, sådär två veckor senare tog jag ledigt för att få åka in och fixa busskortet och det gick bra. Jag har lärt mig att berätta vad jag ska fylla på kortet med innan jag lämnar fram det! :)