Ett långt inlägg om en buss-situation!

Åh, vilket rappel det ska vara att köpa sig ett busskort. Nu när jag börjat jobba i Vännäsby skulle jag köpa mig ett busskort så att jag tar mig dit på morgonen och promenerar hem på eftermiddagen. Hemma hade jag ett gamalt busskort liggandes men eftersom dom bytt bussbolag sedan de användes sist tog jag med mig de till bussen en morgon och frågade.
 
Jag: Hej! Går detta busskort att använda och fylla på?
Busschauffören: Ja.
Busschauffören tog kortet ur handen på mig och börjar knappa. Jag började bli lite fundersam när han inte frågade vart jag skulle någonstans eller hur gammal jag var.
Jag: Jag vill då ha 10 resor till Vännäsby, ungdom.
Busschauffören: Nu har du gjort så här. Du skulle sagt till tidigare!
Jag: Eh, aha?
Busschauffören: Så nu har du betalt.
Sedan slängde han i princip kortet och kvittot på mig. Jag vart så chockad att jag var nära på att börja gråta! Visst han måste få ha en dålig dag, men han var så fruktansvärt otrevlig! När jag lugnat mig efter en dag på jobbet kollar jag på kvittot och ser att jag fått 10 resor för barn till Umeå. Använder jag detta kort och det kommer en kontroll får jag ju böta och de hade jag inte tänkt göra. Så jag ringer KR och berättar hur otrevlig busschauffören var mot mig och frågar vad vi ska göra nu.
 
KR: Du måste åka in till Umeå busstation och rätta till det där.
Jag: Okej, men jag har inte vägarna förbi Umeå. Jag bor i Vännäs och jobbar i Vännäsby.
KR: Aa, men det är de ända sättet. Busschauffören kan bara ändra biljetten på bussen imon 5 minuter.
Jag: Ja, fast då han visste att det var fel gjorde han ju inget?
KR: Ne, det kan hända att han inte vet hur man gör. Vi måste kolla upp detta.
Jag: Ja, det kan underlätta. Men eftersom han gjorde fel och inte gjorde något åt det, betalar ni min bussresa fram och tillbaka till Umeå?
KR: Alltså det är väldigt omständigt. Då måste vi prata med busschauffören om vilken tid och så och det blir jobbigt.
Jag: Ja, men jag kollar vilken dag och tid jag kan och så ringer jag och meddelar er. Då har ni tid att prata med busschauffören.
KR: Eh, aa.
Jag: Bra. Då hörs vi!
När vi lagt på tänkte jag bara att när jag väl ringer upp om dag och tid kommer killen säga "Jag lovade ingenting om att åka gratis!". Igår ringde jag och fick prata med tjejen som är chef och som jag egentligen skulle ha pratat med från början. Jag berättade allt för henne och hon var hur trevlig som helst. Jag skulle absolut få åka gratis, hon frågade om jag inte skulle stanna lite extra på stan när jag väl var inne, "Rätt var det är så vill du äta lunch i stan också!", sa hon. Hon önskade mig en trevlig helg och en bra dag på stan.
Idag, sådär två veckor senare tog jag ledigt för att få åka in och fixa busskortet och det gick bra. Jag har lärt mig att berätta vad jag ska fylla på kortet med innan jag lämnar fram det! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0