Bakpotatis m. räkröra

Igår till middag skulle jag äta bakpotatis med skagenröra. jag visste att man kunde köra potatisen i mickron om man hade lite brottom, så jag tänkte göra de och sedan en stund i ugnen. på sidan jag hittade stod de att man skulle köra potatisen i mickron 30 minuter och sedan 10 minuter i ugnen, de tyckte jag lät bra så jag la in den i mickron. efter 15 minuter stannar mickron av och dör - den verkar ha blivigt för varm och potatisen som jag plockar ut är hård som sten och krymt till hälften storlek! jag var nog lite för snabb när jag valde, jag skulle ha kollat fler 'recept', för när jag kollar idag står de att de räcker med 4 minuter i mickron. jaja, jag tog iallafall en ny potatis och la i ugnen ca 1 timme och 15 minuter, den vart bra! :)
mitt misslyckade försök till en bakpotatis!
2 pers
2 st bakpotatisar

Romröra:
2,5 dl gräddfil
2-3 dl räkor
1 liten rödlök
1-2 msk rom
citronsaft, dill & gräslök (efter smak)
örtsalt & peppar

1. Jag skulle rekommendera att baka potatisen i ugnen på 225°. Stick några hål i potatisen med en gaffel innan den bakas. Tid varierar beroende på potatisens storlek, men minst 1 timme. Känn efter med en sticka.
2. Finhacka löken och blanda den i en skål med resten av ingredienserna. Räkorna kan också delas om dom är väldigt stora.
3. När potatisen är färdig skär ett kryss i den och tryck upp sidorna. Salta potatisen lite och lägg u röran!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0