julpyssel nr. 2

jag har kännt mig väldigt pysslig på senaste tiden! de började med pepparkaksgranen jag och Paulina gjorde för ett tag sedan och sen våra egna julkort. mycket, mycket roligt! :) ikväll har jag gjort en 'bokgran', om man kan kalla de så och imorgon är de tänkt att jag ska göra en dörrkrans! :)

Det som behövs till bokgranen är: en bok, ett limstift och en vass kniv eller ett rakblad. boken ska helst ha sydda sidor, men det går också med limmade!

Det är bara sidorna som ska användas, inte pärmen! öppna boken, så första sidan ligger framme!

Vik sidan så den ligger längst kanten.
Vik sedan en gång till, ända in till kanten.

Fliken som sticker ut, viker du upp och limmar fast.
Sedan viker man tills man är nöjd! beroende på om man vill ha granen tät eller mer gles.

När man är nöjd är de dags att skära bort allt men inte ska ha. man skär med kniven efter den sista vikta sidan, men var försiktigt så inte 'tyget' blir förstört och sidorna lossnar!

Limma sedan ihop den första och sista sidan i varandra.

Sen har du en färdig bokgran! :) stjärnan klippte jag ut från ett papper och tejpade fast på en ståltråd, som jag sedan stack ner i mitten av granen!

boken köpte jag på returcentrum idag för 1 krona, så det blev ett billigt, roligt och snyggt julpynt! :)

Kommentarer
Postat av: Camilla

Tack! Jaa det tycker jag du ska :) Det är en garanterad uppskattad present och lätt att göra!

2012-01-05 @ 22:30:19
URL: http://mysstund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0